keskiviikko 4. syyskuuta 2013

3.9.2013 Omatoiminen lammaspaimen

OMATOIMINEN LAMMASPAIMEN

Jaana pyys mua mukaan paimeneen ja kivaa vaihteluahan se on. Kyllä on maaseutu kaunista. Aurinko paistoi ja luonto rupee vaihtamaan väriä syksyyn. 

Päästiin ekaa kertaa oikeen isolle pellolle ja lammaslaumakin oli aika suuri. Kyllä eka ajattelin, että onko Marika nyt ihan varma, että haluu kaikki lampaat pitkin peltoo. Pyry kuitenkin selkeesti halus sinne laitumen puolelle jo siinä ootellessa, niin vähän pelkäsin minkälaisen spurtin se ottaa ja haukkaako se isonkin palasen. Marika tuli sinne pellolle meitin kaa. Mulla oli keppi kädessä ja oikeestaan muuta en sanonut kuin "mene vaan" koko ajan. Paikoitellen siinä jo väläytteli paimennustaitojaan, mutta tuppasi kuitenkin tulee aina mun luo kyselemään, kun sanoin jotain. Mammanpoika. Kun pääsi liian lähelle, se oli liikaa ja sitten olikin villat suussa.

Toisella kierroksella sinne pellolle meni vain minä ja Pyry. Ja mun tehtävä oli vain kävellä lampaita kohti tai kanssa. En saanut sanoa mitään, en edes kehua (ennen kuin ihan lopussa). Ja olihan hienoa katsoa, kun Pyryn päässä raksutti ja se lähti paimentamaan. 
Pysyi sopivan matkan päässä, no pari kertaa meni liian lähelle. Enimmäkseen laukkasi lauman ympäri, mutta myös vaihteli suuntaa. Haki lauman aidan vierestä ja toi ne minulle. Laittoi kerran lauman puoliksi, paimennettiin hetki puolikasta laumaa, sitten vietiin takaisin ja paimennettiin taas isoa laumaa. 
Kierrettyään puolikaaren tai kokonaisen, meni paimenmaisesti maihin. Siis niin siistii. Ja kaikki tämä ilman mun ohjeita, ei suullisia enkä edes kädellä näyttänyt.

Pyry on iso mies ja tarttee tilaa. Pienessä pyöröaitauksessa tulee ahtaanpaikan kammo ihan selkeesti, tää oli siis mun diagnoosi. Toi niin sopi Pyrylle tuo aakeella laakeella meneminen. Ja jos vielä paimeneen tänävuonna mennään, niin tällä mentäis jonkun aikaa. Käskyt kehiin vasta jonkun ajan päästä, ettei taas mee siihen koomaan, että tuijottaa vaan mua kysymysmerkkinä. Ja Marika oli sanonut, että mun kannattais ottaa sellaset käskyt peliin, joita ei käytetä aksassa tai tokossa. Elikkäs se on lontoota sitten.

Lumikin meni hienosti. Vei laumaa kujan läpi. Ja toisella kierroksella opettelivat isoja kaaria. Marikakin meni sillä ja Lumi meni maahan varsin kuuliaisesti. Vielä kun Jaanakin saa tuon maahan-käskyn oikeesti tarkottamaan sitä, niin avot, se voi mennä vaikka kisaamaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti